Organisatie

"Het was wel even spannend om Marcel te bellen en te vragen of hij met me wilde sparren over hoe ik het MT en de medewerkers van mijn bedrijf de ‘goede’ kant op kon bewegen. Ik liep er al zo lang tegen aan en het werd onverantwoord om het maar uit te stellen. Lichamelijke klachten dwongen me tot actie. Ik had te lang geprobeerd om op eigen kracht het beste uit de mensen te krijgen, want dat wist ik in ieder geval: zij moeten het uiteindelijk gaan doen. Ik wist eigenlijk wel wat het beste was wat ik met mijn mensen wilde bereiken, maar wist niet “hoe”  

Het werd direct duidelijk in het eerste gesprek met Marcel: niets is vanzelfsprekend. We hebben het team niet los kunnen zien van de missie en koers van ons bedrijf. Hoe kunnen we ertoe doen als organisatie, dat werd de hoofdvraag in het strategische traject met Marcel.

Wat zijn onze kernwaarden?

Met welke passie staat ieder van ons op

Met welke voldoening gaan we aan het eind van de dag weer naar bed?

Waarom doen we wat we doen?

Door deze vragen kwamen we erachter wat we niet deden (met name reactief) , wat we over het hoofd zagen (proactief, vooruit denken).  Die verstoring zorgde er volgens Marcel voor dat het niet stroomt, waardoor de motivatie en omzet achterbleef. Ik had zelf nooit kunnen bedenken om er zo naar te kijken. We hebben alle medewerkers erbij betrokken. Marcel legt uit dat we sámen iets te doen hebben, Ieders talenten aan gaan boren en het beste uit elkaar naar boven gaan halen.

Onze medewerkers zijn de ogen en oren waar het op aankomt in het klantencontact en het is heel waardevol als ze meedenken met wat er goed gaat en wat beter kan (een constructieve manier i.p.v. wat gaat er fout).

Het is fijn om iemand als Marcel erbij te halen! Dit moet ik ook niet alleen willen doen, hulp vragen is ook een voorwaarde tot groei, weet ik nu.

Marcel begeleid deze bijeenkomsten op een serieuze maar ook ontspannen manier; iedereen werd gezien en gehoord en dus serieus genomen.

De informatie die dit opleverde is waarmee we verder zijn gaan denken over waar we willen zijn over 5 jaar. Vanuit het waarom en het herkennen van je eigen kernwaarden en talenten kunnen we met een nieuw enthousiasme stappen zetten met een gezamenlijk WIJ-gevoel:

  • Waarom?
  • Wat?
  • Hoe?

Marcel is naast een begeleider van het proces ook erg resultaatgericht: “Je moet altijd iets na te streven hebben” zegt hij. Dat schept ook een behoefte aan het realiseren ervan. En dit past waar wij voor staan.

“Als je weet waarom je mooie dingen doet met je bedrijf en je mensen staan erachter dan wordt risico’s nemen beloond, let maar op!”

Hoe het nu gaat?

Het lijkt wel of we een aanzuigende werking op potentiële klanten hebben. Onze accountmanagers kijken elkaar regelmatig aan en vragen zich af waar die opdrachten vandaan komen; zij hebben er geen bemoeienis mee gehad. De opdrachten, de omzetstijging lijkt ons gegund te zijn, het voelt dat we de wind in de rug hebben omdat we ‘goed’ bezig zijn.  Dat stralen we uit naar klanten die daardoor voor ons kiezen.

“We hebben het WIJ-gevoel weer te pakken en weten dat iedereen een belangrijke schakel is in het geheel. We werken in een  flow, dat is de wind in de rug die we nodig hebben.”

  • We hebben weer lol in ons werk.
  • We hebben medewerkers zien groeien omdat ze verantwoordelijkheden kregen, mee gingen denken en zich van waarde vonden. Hun talenten zijn rijkelijk benut.
  • We zijn onze toeleveranciers als partners gaan zien die ook het beste met ons voor hebben en wij met hen uiteraard. Dat heeft flexibiliteit en vertrouwen gegeven wat samenwerken leuk maakt.
  • Onze klanten geven aan dat ze merken dat er wat veranderd is, niet mét de mensen maar ín de mensen; ze vinden ons opener, vrolijker, staan open voor suggesties en zij kiezen daardoor als vanzelfsprekend voor ons.
  • Áls er al problemen of andere meningen binnen ons bedrijf zijn, dan nemen we de tijd om te luisteren i.p.v. de ander te vertellen waarom wij het als MT belangrijk vinden. En iedereen begrijpt dat er uiteindelijk ook besloten moet worden.
  • Omdat we elkaar vertrouwen in “Het beste voor het bedrijf én dus voor de wereld willen zijn”, is er een grote loyaliteit.